De geschiedenis van het belangrijke duitse merk Victoria heeft
in de twintiger jaren van de vorige eeuw het veel te maken
met de ontwikkelingen bij BMW. Het zou de Victoria KR-modellenreeks
opleveren die jarenlang tot de duitse toonaangevende motoren
behoorden.
In 1890 starten Max Frankenburger en Max
Ottenstein een fietsenfabriek in het duitse Nürnberg
onder de voor de hand liggende naam “Frankenburger &
Ottenstein AG”. 5 jaar later wordt de naam wat creatiever
verandert in “Victoria-Fahrradwerke AG”, om uiteindelijk
in 1899 te worden verkort tot “Victoria Werke AG”.
Vanaf dat moment wordt het voor motorliefhebbers interessant,
want de eerste Victoria motorfietsen worden in 1903 geproduceerd.
Zoals zoveel fietsfabrikanten die in die periode de uitdagende
mogelijkheden zagen van het plaatsen van een motorblok in
een verstevigd fietsframe om daarmee een nieuwe markt te veroveren,
besloten ook de beide Maxen deze stap te maken. In een frame
van eigen ontwerp werden inbouwmotoren van het zwitserse Zedel
en het duitse Fafnir geplaatst. Blijkbaar viel het resultaat
van deze nieuwe bedrijfsontwikkeling tegen, want na een paar
jaar stopte de productie van deze eerste Victoria’s.
Het was Rudolf Ottenstein Jr. die in 1920
het initiatief nam opnieuw een motorfiets te ontwikkelen,
het zou een model opleveren dat 15 jaar lang het visitekaartje
van het bedrijf zou blijven. Als inbouwmotor werd gekozen
voor een zojuist ontwikkelde motor van de “Bayerische
Motoren Werke AG” in München. BMW had met de kennis
uit de vliegtuigbouw wel een motor ontwikkeld maar had geen
produktie van frames. Bij Victoria was de situatie net anders
om. Het verhaal wil dat BMW-ingenieur Martin Stolle een liefhebber
was van de engelse Douglas motoren en er privé ook
een bezat. Hij ontwikkelde een 500cc zijklep boxermotor die
hij als test (net als bij de Douglas-modellen) in de lengterichting
in het frame van zijn eigen Douglas liet bouwen. Op een van
zijn proefritten met de Douglas/BMW maakte hij een tussenstop
bij de Victoria fabiek, waar het kwartje al snel viel. Resultaat:
BMW leverde de boxermotor met de typeaanduiding MIIB15 aan
Victoria, die bouwde de motor in hun eigen frame en de KR-I
was geboren. KR staat voor “Kraftrad”, de 1 geeft
aan dat ze waarschijnlijk de flop van de eerdere modellen
van na 1903 zo snel mogelijk wilden vergeten. Gaandeweg leverde
BMW de inbouwboxermotor ook aan andere motormerken, maar Victoria
kwam door het goede ontwerp en stevige constructie van het
frame als beste uit de bus.
BMW zag het succes van hun motorblok ook
in en liet buiten de deur bij Karl Rühmer een frame ontwerpen
en produceren, zodat BMW zelf in 1923 onder de naam Helios
een motorfiets met hun eigen vertrouwde boxermotor op de markt
konden brengen. De MIIB15 nu ook nog als inbouwmotor aan andere
leveranciers leveren zou natuurlijk de concurrentie voor hun
Helios in stand houden, BMW stopte dus met het leveren van
de boxermotor aan andere producenten.
(Ook de Helios had de boxermotor in de lengterichting. Pas
in 1927 ontstaat de eerste echte BMW met eigen frame en de
typerende dwarsgeplaatse BMW boxermotor: de BMW R32.)
Het niet meer leveren van motorblokken door
BMW had Victoria aan zien komen en was gaan praten met “Motorenfirma
Sedlbauer” in München, waar Martin Stolle na onenigheid
bij BMW aan het werk was gegaan. Zijn idee om een kopklepversie
van de MIIB15 te ontwikkelen (iets wat BMW toen niet zag zitten)
kon hij bij zijn nieuwe werkgever uitvoeren. Tegen de tijd
dat BMW de zijklep-boxermotor niet meer leverde aan anderen
betrok Victoria de nieuwe en krachtigere kopklep-boxermotor
van Sedlbauer. Samen met een nieuw ontworpen frame ontstond
de Victoria KR-II die de concurrentie (inclusief Helios) opnieuw
de baas kon.
Niet lang daarna werd Sedlbauer overgenomen
en ingelijfd door Victoria. Frame en motor werden steeds verder
verbeterd, resulterend in 1927 in de 600cc KR-VI met drie
versnellingen. Door alle ontwikkelingen en verbeteringen stond
Victoria op een niveau dat alleen door merken als BMW en Douglas
geëvenaard kon worden. Later kreeg de KR-VI een zadeltank
in plaats van de klassieke steek- of flattank en bleef tot
1931 in productie.
Bij Alltimers kijken we dus naar een
vroeg model KR-VI. De motor heeft enkele kilometers gereden
na complete restauratie en revisie, en verkeert in nieuwstaat.
Claxon en leren koffertjes zijn aanwezig. Duitse papieren
zijn aanwezig.
Klik hier voor een grote afbeelding van 1200 x 900 pixels
Klik hier voor een grote afbeelding van 1200 x 900 pixels
Terug
naar begin van deze pagina Naar
aanbod op merk
Alltimers
B.V.
Inkoop • Verkoop • Consignatie
Tel.
06 534 39 196 • Fax 030
69 779 12
Bezoek
op afspraak
Bedrijvenpark
Seyst • Woudenbergseweg
19-D7 • 3707 HW Zeist
• Nederland
www.alltimers.nl
•
mail@alltimers.nl
|